This nice Blogger theme is compatible with various major web browsers. You can put a little personal info or a welcome message of your blog here. Go to "Edit HTML" tab to change this text.
RSS

Saturday, 28 June 2014

PENGARUH PEMIMPIN SEKOLAH TERHADAP PROFESIONALISME GURU

Pengaruh Pemimpin Sekolah Terhadap Profesionalisme Guru
Profesion keguruan seringkali dianggap sebagai satu profesion yang statik dan tidak menarik. Peranan pemimpin atau pengetua sekolah amat penting dalam meningkatkan perkembangan profesionalisme guru di sekolahnya. Pengetua dan guru harus berganding bahu untuk meningkatkan prestasi sekolahnya.

Oleh itu, satu kajian telah dibuat oleh dua orang profesor iaitu Mieke Clement dan Roland Vandenberghe dari Universiti Katholieke Leuven, Belgium. Kajian menekankan perhubungan antara pengetua-guru dari segi aspek peluang , ruang dan pengalaman pembelajaran untuk meningkatkan perkembangan profesionalisme guru di sekolah.

Objektif utama kajian ialah,
a. Untuk mengetahui peranan pengetua atau pemimpin sekolah dalam perkembangan profesionalisme guru
b. Membezakan antara ciri-ciri pemimpin yang baik dan sebaliknya
c. Mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan profesionalisme guru

Kajian ini amat berguna kerana,
a. Boleh diguna pakai oleh pemimpin sekolah dalam mewujudkan stail kepimpinan sekolah yang berkesan
b. Menunjukkan faktor-faktor penting dalam mewujudkan perkembangan kerjaya guru
c. Panduan kepada pengetua dan guru dalam meningkatkan lagi karier, cara dan kaedah yang digunakan di sekolah

Penyelidikan telah dibuat secara exploratory research. Ianya melibatkan beberapa peringkat. Pada peringkat pertama, sebanyak 39 guru dari 11 buah sekolah telah ditemubual dalam bentuk soalan semi-structured. Tujuan utama adalah untuk mengetahui persepsi mereka terhadap perkembangan kerjaya mereka.

Pada peringkat kedua pula, hanya 2 daripada 11 sekolah telah dipilih untuk kajian lanjut. Temubual selanjutnya hanya melibatkan 23 guru dan 2 pengetua daripada 2 buah sekolah yang berasingan.

Sampel kajian hanya melibatkan guru dan pengetua sekolah. Pada pusingan pertama, 39 guru daripada 11 buah sekolah telah dijadikan sebagai sampel kajian. Pada peringkat kedua pula, sampel kajian dikecilkan. Hanya 2 orang pengetua dan 23 orang guru daripada 2 buah sekolah sahaja ditemubual.

Bahan kajian telah dibuat ke atas guru dan pengetua dalam bentuk soalan semi-structured. Segala temubual telah direkodkan melalui diari dan dokumen-dokumen lain seperti nota.
Analisa data melibatkan dua kaedah iaitu
a. Analisa vertical - kaedah ini menggunakan data temubual, pemerhatian, dokumen-dokumen dan catatan diari dalam menganalisa data
b. Analisa horizontal - perbandingan dibuat antara data-data yang diperoleh dari analisa vertical

Berdasarkan temubual yang telah dibuat, keputusan yang didapati ialah
a. Bagaimana pengaruh pengetua sekolah ke atas perkembangan profesionalisme guru

Bagi soalan ini, terdapat 3 kategori guru yang telah memberi pendapat yang berbeza, iaitu
Kategori 1
Guru kategori ini mengatakan bahawa sekolah tidak menyumbangkan apa-apapun terhadap perkembangan kerjaya mereka. Keadaan dan suasana kerja tidak langsung menyokong profesion mereka.

Interaksi antara pengetua dan guru amat mengecewakan. Tiada perbincangan formal antara pemimpin dan guru dalam meningkatkan kaedah pengajaran dan masalah-masalah sekolah. Pengetua didapati tidak mempercayai guru dan apatah lagi memantau serta mengawal kegiatan guru.


Kategori 2
Guru kategori ini mengatakan bahawa sekolah boleh menyumbangkan beberapa perkara dalam perkembangan profesion mereka. Guru boleh melibatkan diri dalam bidang yang mereka minati.

Mereka bebas memberi pendapat dan berbincang sesama guru. Pemimpin terlibat secara langsung dalam memberi maklumat, membenarkan guru melibatkan diri dalam in-service training, membeli jurnal-jurnal ilmiah dan menggalakkan guru membuat inovasi baru dalam perbincangan dan mesyuarat.

Guru-guru menghormati kepercayaan yang telah diberi oleh pengetua mereka dan menggalakkan guru untuk melakukan bentuk-bentuk inovasi dalam kerjaya mereka. Komunikasi berkesan antara pengetua dan guru menggalakkan lagi perkembangan kerjaya guru.


Kategori 3
Kategori ini mengatakan bahawa pengetua sekolah benar-benar menggalakkan dan lebih berorientasikan perkembangan profesion guru. Kaedah dan masalah pengajaran selalu dibincangkan.

Rakan sekerja sentiasa bekerjasama antara satu sama lain. Apabila seseorang menghadapi masalah, masalah dibincang dan diselesaikan bersama. Mereka mempelajari sesuatu yang berguna dalam mesyuarat yang dihadirinya.

Guru-guru diberi tanggungjawab tertentu seperti mengendali mesyuarat, mengadakan perbincangan inovasi dan perancangan untuk melaksanakannya. Mereka bekerja keras dalam mesyuarat untuk mencapai matlamat yang dicitakan.

Seterusnya, data yang telah diperoleh dari 2 buah sekolah iaitu Heathlandpool dan Writerscout adalah seperti berikut,
a. Heathlandpool

Hubungan antara pengetua dan guru amat rapat. Pengetua dan guru bebas berbincang mengenai hal-hal peribadi, perniagaan dan politik. Mereka sentiasa berkongsi idea dan memberi nasihat dalam hal-hal yang berkaitan sekolah.

Pengetua bersedia memberi bantuan, panduan dan nasihat dalam pengajaran guru. Ini mewujudkan peluang kepada guru-guru untuk berkongsi pendapat dan kepercayaan kepada pengetua mereka.
b. Writerscourt

Di sekolah Writerscourt berlaku keadaan sebaliknya. Hubungan antara pengetua dan guru tidak baik. Guru-guru sependapat bahawa pengetua mereka tidak memberi apa-apa bantuan terhadap mereka. Pengetua mereka sentiasa tidak sehaluan dengan guru-guru.

Pengetua tidak berperanan untuk memotivasikan guru-guru. Selepas guru-guru menghadiri mesyuarat, segala hasil perbincangan dan cadangan tinggal begitu sahaja. Mereka juga tidak bekerja sebagai satu pasukan.

Hubungan yang buruk ini menyebabkan guru amat sukar untuk membincangkan tentang idea-idea baru dan peribadi mereka serta hal-hal yang berkaitan pengajaran. Guru lebih bertindak mengikut haluan dan kehendak mereka sendiri.

Berdasarkan maklumat yang diperoleh, didapati terdapat dua situasi dan keadaan di mana guru boleh dan tidak boleh meningkatkan perkembangan profesion mereka. Perkembangan kerjaya mereka amat bergantung kepada peranan dan hubungan guru dengan pengetua.

Situasi pertama adalah di mana pengetua terlibat secara langsung dengan guru-guru di sekolahnya. Mereka mempunyai hubungan rapat dan bebas mengutarakan pendapat dan idea bernas untuk meningkatkan mutu pengajaran mereka.

Dengan cara ini, banyak idea-idea baru telah diutarakan oleh guru dan mewujudkan persekitaran berfikir untuk mencipta inovasi dalam karier mereka.

Ini jelas berlaku di sekolah Heathlandpool di mana guru-guru telah berbincang sesama mereka untuk meningkatkan kaedah pengajaran dan mengatasi masalah-masalah semasa yang dihadapi.
Kekerapan perbincangan dan penyelesaian terhadap masalah-masalah yang dihadapi secara tidak langsung telah memberi pengalaman yang amat bermakna kepada seseorang guru.

Perkara sebaliknya berlaku di sekolah Writerscout. Hubungan antara pengetua dan guru adalah tidak baik. Akibatnya guru tidak bermotivasi untuk meningkatkan karier mereka. Mereka lebih bersifat pasif dan individualistik.

Kurangnya idea-idea bernas dan inovasi-inovasi baru dalam pengajaran, kurang memberi cabaran dan persaingan antara guru. Mereka akan terasing dalam sistem pengurusan dan pentadbiran sekolah sehinggakan mereka merasakan tidak menyumbangkan sesuatu dan tidak penting dalam struktur sekolah.

Ini akan mengurangkan sifat dan suasana kompetitif dan mencabar antara mereka. Apatah lagi untuk mencipta sesuatu yang baru dalam dunia pendidikan.

Jadi, pemimpin sekolah mesti memberi peluang, ruang dan pengalaman yang berguna kepada guru-guru untuk meningkatkan lagi profesionalisme mereka. Pengetua yang baik ialah pengetua yang mampu mengarah dan mewujudkan suasana kerja yang selesa dan kondusif untuk guru-guru.

Ini ruang, peluang dan pengalaman ini diberi kepada guru, bidang pendidikan akan dijadikan satu medan pertarungan untuk mencungkil segala kecerdikan dan kepakaran guru untuk perkembangan profesionalisme keguruan
Peranan pemimpin/pengetua amat penting dalam meningkatkan perkembangan profesionalisme guru. Pemimpin yang berjaya ialah pemimpin yang bersifat task-oriented dan administrative.
Mereka akan memperuntukkan masa dan tenaga mereka dalam bidang pendidikan dan pengajaran. Mereka lebih bersifat terbuka dan memberi galakan kepada guru-guru dalam hal-hal berkaitan pendidikan.

Dengan cara ini, guru boleh menggunakan segala peluang yang diberi seperti cabaran/persaingan, sokongan dan tindak balas untuk meningkatkan perkembangan karier mereka.
Jika peluang yang diberi digunakan seluas-luasnya, guru boleh menggunakan ruang yang ada untuk memperkembangkan idea-idea yang bersifat inovatif untuk meningkatkan lagi kemahiran mereka.

Seterusnya ini akan meberi satu pengalaman baru kepada guru-guru. Pengalaman yang diperoleh amat penting untuk memahirkan dan meningkatkan perkembangan profesionalisme guru.

Apakah yang akan berlaku sebaliknya jika hubungan antara pengetua dan guru tidak baik? Ya, ini terbukti di sekolah Writerscout di mana kerjaya guru terbantut disebabkan pengetua tidak mengambil tahu atau mengambil berat tentang perkembangan guru.

Guru tidak langsung diberi peluang,ruang dan pengalaman sepatutnya untuk meningkatkan diri masing-masing.

Kajian ini telah menunjukkan peranan pemimpin/pengetua amat penting dalam meningkatkan profesionalisme seseorang guru. Pengetua menyumbang ke arah peningkatan kerjaya guru terutama dalam persekitaran sebenar sekolah.


Pengetua harus menyediakan peluang, ruang dan pengalaman seluas-luasnya kepada guru untuk melahirkan seorang insan guru yang kaya dengan idea-idea baru dan lebih bersifat kreatif dan inovatif. 

0 comments:

Post a Comment