PELAN TINDAKAN ORANG ASLI
Pendidikan
Pelan Tindakan
Pembangunan Pendidikan Masyarakat Orang Asli Di Pinggir Bandar
Objektif pelan ini
bertujuan :
Kumpulan sasar ini
terdiri dari 4 kumpulan iaitu :
Tujuan pendidikan Pra Sekolah adalah untuk
menyediakan asa kukuh yang sebelum pendidikan formal. Ia bagi membolehkan
kanak-kanak berumur 5+ tahun memperoleh pendidikan awalan yang kukuh dan
kemahiran-kemahiran lain sebagai persediaan untuk ke sekolah rendah.
Tujuan pendidikan peringkat rendah adalah untuk
menyediakan asas yang kukuh dalam kemahiran 3M iaitu Membaca, Menulis dan
Mengira; kemahiran berfikir, konsep asas sains, seni dan rekreasi dan penerapan
nilai-nilai murni tegasnya program pra-sekolah dan renah adalah asas kepada
pembangunan dan pengembangan domain kognitif, afektif dan selari dengan hasrat
falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Pendidikan Menengah merupakan program pendidikan
yang komprehensif dan berkualiti kepada warganegara Malaysia yang berumur
antara 12+ tahun hingga 17+ tahun. Pada peringkat ini penekanan diberi kepada
kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dengan memberi fokus kepada
pendidikan umum pada tahun 7 dan 8 persekolahan supaya setiap pelajar mendapat
pendedahan kepada pelbagai bidang ilmu.
Pendidikan Tertiari dalam konteks sistem
pendidikan Malaysia adalah selepas pendidikan menengah sehingga ke peringkat
pendidikan tinggi. Pada peringkat ini, pendidikan Tertiari harus berupaya
membangunkan minda anak-anak Orang Asli menjadi lebih kritis, kreatif dan
inovatif serta dapat memajukan masyarakat dan Negara dalam persaingan global.
Tumpuan akan diberi kepada belia dan beliawanis
yang tercicir dari sistem persekolahan dan juga ibu bapa yang tidak pernah
bersekolah supaya mereka sedar akan pentingnya pendidikan. Latihan-latihan
kemahiran yang bersesuaian dengan minat serta kebolehan mereka akan
diperkenalkan supaya mereka dapat memasuki pasaran tenaga buruh dan
peluang-peluang pekerjaan.
Kumpulan dewasa ini
boleh dipecahkan kepada dua kategori iaitu :
Bagi kategori ini program-program seperti
Penggerak Wanita Orang Asli, Program Kesejahteraan Keluarga, Latihan-Latihan
Kemahiran dan Keusahawanan akan dilaksanakan.
Bagi kategori ini, latihan-latihan kemahiran,
keusahawanan, pembangunan minda, keagamaan dan kerohanian serta pendidikan literasi
fungsian dilaksanakan. Disamping itu, program celik huruf akan dipertingkatkan
kepada golongan dewasa yang buta huruf.
Tempoh pelaksanaan pelan tindakan ini akan
mengambil masa selama 5 tahun mulai 2003-2007. Pada tahun 2005 satu penilaian
semula akan dijalankan bagi melihat keberkesanannya.
Pelaksanaan Pelan Tindakan akan dijalankan oleh
pelbagai agensi Kerajaan, Badan Bukan Kerajaan (NGO), Juruperunding, Swasta dan
para akademik. Dalam melaksanakan pelan ini;
Dalam tempoh pelaksanaan pelan ini, peruntukan
sebanyak RM6,171,000.00 diperlukan bagi melaksanakan pelbagai program/projek.
Perincian program/projek
adalah seperti di Lampiran C.
1.
Perancangan pelan ini dibuat bersama oleh JHEOA dan Bahagian
Perancangan dan Penyelarasan, Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB).
2. Objektif
·
Menyediakan satu pelan bertindak khusus di kawasan pinggir bandar
bagi mencapai matlamat pembangunan pendidikan Orang Asli tahun 2003 – 2007.
·
Menyediakan program/aktiviti khusus dan keperluan peruntukan di
kawasan pinggir.
3. Kumpulan sasar program
·
Peringkat Pra Sekolah (5-6 tahun)
·
Peringkat Rendah (7-12 tahun)
·
Peringkat Menengah (13-18 tahun)
·
Peringkat Tertiari
·
Peringkat Tercicir
·
Kumpulan Dewasa
·
Wanita
·
Semua peringkat
4. Tempoh Pelaksanaan Pelan
Tindakan.
5. Pelaksanaan Pelan Tindakan.
·
Agensi Kerajaan akan banayak terlibat dengan program/projek yang
berbentuk penyediaan kemudahan prasarana pendidikan;
·
NGO pula penglibatan mereka lebih tertumpu kepada program/projek
perubahan minda;
·
Pihak Juru Perunding akan dilibatkan dengan program/projek
kajian-kajian seperti kajian penilaian semula pelan dan kakjian program/projek
yang dilaksanakan secara ‘outsourcing'.
6. Keperluan Peruntukan.
7. Cabaran.
Pencapaian dan kejayaan
pelan ini bergantung kepada beberapa faktor berikut :
·
Komitmen yang tinggi daripada pegawai-pegawai JHEOA dan agensi
pelaksana;
·
Penerimaan dan penglibatan aktif masayarakat Orang Asli;
·
Penyediaan peruntukan yang mencukupi;
·
Kerjsama yang erat dan mantap dikalangan Kementerian,
Agensi-Agensi Kerajaan, Badan Bukan Kerajaan (NGO), Swasta dan Juruperunding.
Program Pembangunan
Penempatan Tersusun
Rancangan Pengumpulan Semula (RPS)
Projek ini dimulakan pada tahun 1980 (RMKe-4), keputusan kabinet bertujuan pada asalnya membendung kegiatan anasir subversif (komunis) yang mempengaruhi Orang Asli di kawasan pedalaman. Rancangan ini banyak melibatkan perpindahan Orang Asli ke lokasi baru dari penempatan asal. Sejumlah 17 lokasi RPS iaitu 6 di Negeri Perak, 7 di Negeri Pahang, 3 di Negeri Kelantan dan 1 di Negeri Johor (RPS Kudung dibangunkan oleh YPJC).
Projek ini dimulakan pada tahun 1980 (RMKe-4), keputusan kabinet bertujuan pada asalnya membendung kegiatan anasir subversif (komunis) yang mempengaruhi Orang Asli di kawasan pedalaman. Rancangan ini banyak melibatkan perpindahan Orang Asli ke lokasi baru dari penempatan asal. Sejumlah 17 lokasi RPS iaitu 6 di Negeri Perak, 7 di Negeri Pahang, 3 di Negeri Kelantan dan 1 di Negeri Johor (RPS Kudung dibangunkan oleh YPJC).
Antara insentif dan projek pembangunan yang disalurkan menerusi
RPS ialah penyediaan rumah kediaman kepada peserta program, pembangunan
infrastruktur dan prasarana secara bersepadu serta program tanaman komersial
seperti kelapa sawit dan getah. Menerusi tanaman komersial tersebut peserta
bukan sahaja menerima dividen menerusi hasil ladang malah turut diberi peluang
untuk terlibat secara langsung sebagai pekerja ladang.
Penyusunan Semula Kampung (PSK)
Sebanyak 217 buah kampung Orang Asli (12,264 KIR) telah terlibat dengan pelaksanaan PSK JAKOA yang telah diluluskan pada tahun 1999 (RMK7). Pelaksanaannya adalah bertujuan untuk menaik taraf infrastruktur kampung dan kemudahan awam, keperluan asas dan projek pembangunan tanah seperti tanaman sawit dan getah bagi meningkatkan pendapatan penduduk setempat.
Sebanyak 217 buah kampung Orang Asli (12,264 KIR) telah terlibat dengan pelaksanaan PSK JAKOA yang telah diluluskan pada tahun 1999 (RMK7). Pelaksanaannya adalah bertujuan untuk menaik taraf infrastruktur kampung dan kemudahan awam, keperluan asas dan projek pembangunan tanah seperti tanaman sawit dan getah bagi meningkatkan pendapatan penduduk setempat.
Peserta-peserta PSK turut menerima insentif dan kemudahan
seperti mana yang dinikmati oleh peserta RPS.
Rancangan Kampung Baru (RKB)
Jabatan ini juga telah melaksanakan projek Rancangan Kampung Baru di kawasan keselamatan yang bersempadan dengan Thailand (KESBAN). Program ini khusus untuk membangun dan menjaga kebajikan masyarakat Orang Asli yang mana kampung mereka berada di kawasan berkenaan.
Jabatan ini juga telah melaksanakan projek Rancangan Kampung Baru di kawasan keselamatan yang bersempadan dengan Thailand (KESBAN). Program ini khusus untuk membangun dan menjaga kebajikan masyarakat Orang Asli yang mana kampung mereka berada di kawasan berkenaan.
Peserta RKB juga turut menikmati insentif dan kemudahan sama
seperti peserta RPS dan PSK.
Projek Bencana Alam
Projek ini dimulakan semenjak tahun 1997. Sebanyak 113 buah kampung Orang Asli telah di kenal pasti oleh Jawatankuasa Teknikal Bencana Alam Peringkat Negeri meliputi kategori kawasan berisiko tinggi, sederhana dan rendah. Kampung Orang Asli yang dikategorikan berisiko tinggi adalah yang berkemungkinan kampung berkenaan akan mengalami banjir, tanah runtuh, dipukul ombak atau ribut, perkampungan persisiran pantai negeri Johor, Pahang dan Selangor.
Projek ini dimulakan semenjak tahun 1997. Sebanyak 113 buah kampung Orang Asli telah di kenal pasti oleh Jawatankuasa Teknikal Bencana Alam Peringkat Negeri meliputi kategori kawasan berisiko tinggi, sederhana dan rendah. Kampung Orang Asli yang dikategorikan berisiko tinggi adalah yang berkemungkinan kampung berkenaan akan mengalami banjir, tanah runtuh, dipukul ombak atau ribut, perkampungan persisiran pantai negeri Johor, Pahang dan Selangor.
Jabatan ini menyediakan peruntukan bagi tujuan pemindahan mereka
ke lokasi baru, tapak dan perumahan baru, termasuk kemudahan jalan, perparitan
dan lain-lain manakala kampung yang dikategorikan berisiko sederhana pula
peruntukan disediakan untuk memperbaiki sistem perparitan, pembetungan,
pelebaran/mendalamkan sungai, benteng dan sebagainya.
Ukur Keliling Tanah penempatan Orang Asli (kampung) / Pengambilan
Tanah
Memandangkan terdapat masih banyak kawasan penempatan Orang Asli yang telah diluluskan oleh kerajaan negeri tetapi belum diwartakan atau keperluan kerja ukur keliling dan kejuruteraan bagi melaksanakan projek pembangunan persekutuan maka JHEOA telah diberi peruntukan bagi tujuan tersebut. Menerusi kemudahan yang disediakan tersebut isu-isu berkaitan pengambilan balik tanah, persempadanan dan kerja-kerja ukur dapat dilaksanakan dengan sewajarnya. Pelaksanaan projek ini adalah tertakluk kepada bidang kuasa pentadbir tanah dan peraturan-peraturan semasa yang berkuat kuasa.
Memandangkan terdapat masih banyak kawasan penempatan Orang Asli yang telah diluluskan oleh kerajaan negeri tetapi belum diwartakan atau keperluan kerja ukur keliling dan kejuruteraan bagi melaksanakan projek pembangunan persekutuan maka JHEOA telah diberi peruntukan bagi tujuan tersebut. Menerusi kemudahan yang disediakan tersebut isu-isu berkaitan pengambilan balik tanah, persempadanan dan kerja-kerja ukur dapat dilaksanakan dengan sewajarnya. Pelaksanaan projek ini adalah tertakluk kepada bidang kuasa pentadbir tanah dan peraturan-peraturan semasa yang berkuat kuasa.
RM1 juta jalan
kajian pendidikan Orang Asli
KUALA
LIPIS 21 Jun - Kementerian Pelajaran memperuntukkan RM1 juta bagi menjalankan
kajian dan penyelidikan berkaitan pendidikan Orang Asli dalam usaha
meningkatkan kualiti kehidupan kaum itu.
Timbalan Perdana Menteri,
Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, tanggungjawab itu akan dilaksanakan oleh
Pusat Kecemerlangan Pedagogi Pribumi Kebangsaan, Institut Pendidikan Guru
Kampus Tengku Ampuan Afzan di sini.
Katanya, tujuan kajian
itu bagi memastikan tidak ada anak-anak Orang Asli yang ketinggalan atau
terpinggir dalam arus pendidikan perdana.
"Pendidikan awal
dalam kalangan anak-anak Orang Asli turut diberikan perhatian utama oleh
kerajaan dalam sistem pendidikan negara di bawah Rancangan Malaysia Ke-10
(RMK-10) supaya kecemerlangan pendidikan masyarakat berkenaan dapat
ditingkatkan.
"Dalam konteks
meningkatkan pencapaian prestasi sekolah-sekolah Orang Asli, kita akan
merangkakan program yang bersesuaian seperti Kelas Bimbingan Khas bagi
meningkatkan Literasi dan Numerasi (LINUS).
"Kita juga
berharap dapat memberikan pendidikan awal kepada anak-anak Orang Asli dari usia
empat dan lima tahun," kata Muhyiddin.
Muhyiddin yang juga
Menteri Pelajaran berkata demikian ketika berucap melancarkan Transformasi
Pendidikan Orang Asli Kebangsaan di Sekolah Kebangsaan Betau, dekat sini hari
ini.
Menurut beliau, program
Transformasi Pendidikan Orang Asli yang diumumkan hari ini diharap dapat
membawa perubahan pendidikan yang menyeluruh kepada mereka.
Pada majlis itu,
Muhyiddin turut mengumumkan peruntukan RM5 juta bagi menyediakan pelbagai
kemudahan asas seperti pengangkutan bas dan kenderaan pacuan empat roda bagi
membolehkan murid-murid Orang Asli menjalani pelbagai aktiviti persekolahan
dengan lebih berkesan.
Sebanyak RM10 juta lagi
turut diperuntukkan bagi meningkatkan kebajikan dan keperluan guru-guru
termasuk membina serta menaik taraf kediaman mereka yang mengajar di kawasan
pedalaman.
Muhyiddin pada majlis
itu turut meluluskan peruntukan RM700,000 bagi membaik pulih dan menaik taraf
enam buah sekolah Orang Asli di kawasan Parlimen Cameron Highlands.
- UTUSAN
Yayasan Orang Asli
Malaysia Entiti Penting Bentuk, Mantapkan Masyarakat Orang Asli
Yayasan
Orang Asli Malaysia kini menjadi satu entiti penting yang berperanan menyumbang
ke arah pembentukan dan pemantapan masyarakat itu, sekaligus memastikan hak-hak
dan kesaksamaan] mereka sentiasa dipantau dan diberi perhatian yang sewajarnya.
Isteri Perdana Menteri,
Datin Seri Rosmah Mansor, berkata yayasan itu ditubuhkan sebagai pelengkap
kepada usaha-usaha kerajaan mendekati dan memahami denyut nadi masyarakat Orang
Asli di seluruh negara.
Rosmah yang juga merangkap
Penaung yayasan terbabit berkata, walaupun baru bertapak, pihak yayasan berjaya
menganjurkan pelbagai aktiviti dan program yang memberi kepentingan kepada
komuniti Orang Asli.
“Saya juga berasa bangga
di atas kerjasama yang diberikan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga
dan Masyarakat, agensi-agensi kerajaan dan NGO bagi menjayakan program Siri
Penjelajahan Kesejahteraan Keluarga Untuk Rakyat (SPEKKTRA) ke seluruh negara.
“Matlamatnya tidak lain
dan tidak bukan ialah untuk terus memberikan perkhidmatan sokongan
kesejahteraan keluarga secara terus kepada komuniti Orang Asli di seluruh
negara.
“Selain itu, saya melihat
program siri jelajah ini mampu meningkatkan pengetahuan ahli keluarga mengenai
kepentingan kesejahteraan keluarga terutamanya dalam aspek kesihatan dan
pendidikan,” katanya berucap pada pelancaran Program Siri Penjelajahan
Kesejahteraan Keluarga Untuk Rakyat (SPEKKTRA) Ke-4 Tahun 2013 di Kampung
Cenderung Kelubi, dekat Tanjung Tualang, hari ini.
Rosmah berkata lagi,
antara aktiviti yang dirancang dalam siri penjelajahan SPEKKTRA merangkumi
aspek pendidikan seperti ceramah motivasi dan kecemerlangan pendidikan dan
program-program kesihatan seperti pemeriksaan kesihatan dan ceramah perancang
keluarga serta teknik penyusuan bayi.
Jelasnya lagi, fokus
Yayasan Orang Asli Malaysia terhadap aspek kesihatan dan pendidikan seharusnya
diberi pujian.
Ini kerana katanya, pendidikan
merupakan perkara asas yang mampu menjamin kesejahteraan sesebuah masyarakat.
“Kita sedia maklum bahawa
pendidikan merupakan tulang belakang dalam mengubah struktur sosio ekonomi
masyarakat di sesebuah negara mahupun di sesebuah komuniti kecil,” tambahnya
lagi.
Rosmah pada masa yang sama
turut menyeru masyarakat Orang Asli merebut peluang keemasan yang disediakan
oleh kerajaan yang sentiasa ingin memastikan komuniti pribumi itu mendapat
pendidikan baik sekaligus menjamin kehidupan lebih baik dikalangan keluarga,
masyarakat dan bangsa.
Memetik kata-kata Perdana
Menteri di Majlis Himpunan Perdana Warga Orang Asli, prinsip pendemokrasian
pendidikan berada dekat di hati beliau tidak bersifat elitis atau terbuka
kepada golongan yang berkedudukan semata-mata tetapi setiap orang di negara ini
mesti mendapat peluang pendidikan berkualiti.
“Kita sedia maklum bahawa
saban tahun, pihak Kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM22.5 juta bagi
membantu para pelajar Orang Asli mendapat pendidikan percuma dalam usaha
mengurangkan jurang perbezaan dengan masyarakat lain terutama di kawasan
bandar.
“Usaha ini adalah sejajar
dengan matlamat Kerajaan untuk memastikan setiap warganegara, tanpa mengira
kaum dan status ekonomi, mendapat peluang pendidikan yang terbaik dari segi
akses, ekuiti dan kualiti,” kata Rosmah.
Hasil usaha itu, terdapat
ramai anak-anak Orang Asli yang telah mencapai kejayaan dalam bidang
pendidikan.
“Misalnya, baru-baru ini
Adik Darwisshah Bin Deraman dan Juliana Zaszira Ismail dari Pekan, Pahang telah
membuktikan bahawa masyarakat orang asli juga mampu untuk mendapat keputusan
cemerlang dimana mereka telah memperoleh keputusan 9A dan 8A untuk Sijil
Pelajaran Malaysia (SPM) 2012,” kata beliau lagi.
Rosmah menambah, pada
tahun ini sekurang-kurangnya 18 peratus atau 336 pelajar Orang Asli yang
menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia
(STPM) dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi dalam negara.
Di samping itu, kadar
keciciran Orang Asli dari Tahun Enam ke Tingkatan Satu disasar untuk
dikurangkan dua peratus daripada 27 peratus pada tahun lepas kepada 25 peratus
pada tahun ini malah 10 calon pelajar cemerlang Orang Asli disasarkan untuk
ditempatkan ke kolej persediaan bagi melanjutkan pelajaran ke luar negara.
Sebelum mengakhiri
ucapannya, Rosmah berharap program SPEKKTRA dapat di teruskan di masa-masa
akan datang serta ditambahbaik supaya dapat memberikan impak yang paling
maksima kepada peningkatan taraf hidup komuniti Orang Asli secara keseluruhannya.
“Yayasan ini tidak hanya
menumpukan kepada aspek pendidikan dan kesihatan semata-mata tetapi
memperluaskan skopnya kepada aspek yang lebih menyeluruh seperti keusahawanan,
sukan dan kemasyarakatan,” tambahnya lagi.
0 comments:
Post a Comment